Στο πλαίσιο των δράσεων του σχολείου μας για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και συνεργασίας, πραγματοποιήθηκε στην Δ΄ τάξη (σχ. έτος 2024-2025) η δραστηριότητα "Η μάχη του πορτοκαλιού", βασισμένη στον οδηγό Compasito για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα. Τη δράση συντόνισαν η ψυχολόγος του σχολείου μας κ. Βασιλική Μάντη και η εκπαιδευτικός της τάξης. Στόχοι ήταν η συνειδητοποίηση και κατανόηση της έννοιας του ομαδικού συναγωνισμού, η απόρριψη των ανταγωνιστών τάσεων και η ενίσχυση μιας περισσότερο ευέλικτης προσέγγισης κατά την αλληλεπίδραση στις ομαδικές δραστηριότητες.
Η δραστηριότητα ξεκίνησε με την εξής απλή, αλλά γεμάτη νοήματα πρόκληση: οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και τους δόθηκε ένα πορτοκάλι. Το κάθε μέλος της ομάδας είχε έναν διαφορετικό στόχο που έπρεπε να επιτύχει, χρησιμοποιώντας το πορτοκάλι. Η μία ομάδα χρειαζόταν τα φλούδια του πορτοκλιού για να φτιάξει ένα κέικ ενώ η άλλη τον χυμό του. Η δυσκολία ήταν ότι όλοι έπρεπε να βρουν έναν κοινό τρόπο να μοιραστούν το πορτοκάλι, αφού κανένας δεν μπορούσε να το πάρει εξ ολοκλήρου μόνος του.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Στα πλαίσια της χρήσης της μεθόδου της ανακαλυπτικής μάθησης και της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες της Δ΄ Δημοτικού συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή δραστηριότητα βασισμένη στην Ενότητα 8 του βιβλίου της Γλώσσας με θέμα τις χριστουγεννιάτικες κάρτες. Η δραστηριότητα εξελίχθηκε σε ένα πολύπλευρο μάθημα που συνδύασε τη φαντασία, την ιστορία και τη σύνδεση με την παράδοση, ενισχύοντας τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.
Πριν από τη δραστηριότητα στην τάξη, οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν ένα βίντεο στο πλαίσιο της μεθόδου της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom), το οποίο είχε αναρτήθεί στην ψηφιακή κυψέλη της Δ΄τάξης της πλατφόρμας e-me και παρουσίαζε την ιστορία της πρώτης χριστουγεννιάτικης κάρτας και τη διαδικασία της δημιουργίας της. Μέσα από αυτό, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν πώς ξεκίνησε αυτή η παράδοση και πώς εξελίχθηκε μέσα στον χρόνο. Επιπλέον, παρακολούθησαν μια παρουσίαση με χριστουγεννιάτικες κάρτες από διάφορες δεκαετίες, αναγνωρίζοντας τις αλλαγές στις εικόνες, τα σχέδια και τα μηνύματα που περιείχαν. Στη συνέχεια, κλήθηκαν να φέρουν χριστουγεννιάτικες κάρτες που είχαν λάβει οι ίδιοι ή οι οικογένειές τους σε προηγούμενες δεκαετίες. Οι κάρτες αυτές αποτέλεσαν σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία μικρών ιστοριών. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες, μελέτησαν τις εικόνες, τα μηνύματα και τα σχέδια στις κάρτες και εμπνεύστηκαν αφηγήματα που στη συνέχεια ενώθηκαν σε μια κοινή ιστορία. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ανακάλυψαν τις σχέσεις που συνέδεαν τις ιστορίες τους, με βασικό στοιχείο το πνεύμα των Χριστουγέννων: αγάπη, αλληλεγγύη και σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Την Πέμπτη 19/12/2024 στο πλαίσιο της λειτουργίας του ομίλου της Δ΄ τάξης με θέμα την προστασία από τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών, οι μαθητές/τριες της Γ΄ και Δ΄ τάξης του σχολείου μας πραγματοποίησαν μια ξεχωριστή εκπαιδευτική επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Αυτή η δράση δεν ήταν απλώς ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά μέρος μιας διαρκούς εκπαιδευτικής διαδικασίας που περιλάμβανε προετοιμασία σχετικά με το θέμα, δημιουργικές δραστηριότητες, μουσική και σύνδεση του σχολείου μας με την τοπική κοινότητα. Πριν την επίσκεψη, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη σημασία του έργου των πυροσβεστών μέσα από μια προηγούμενη επίσκεψη εκπροσώπων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και της Πολιτικής Προστασίας στις τάξεις τους. Επιπλέον, ανέλαβαν μια δημιουργική πρωτοβουλία: δημιούργησαν χριστουγεννιάτικες ζωγραφιές ως δώρο για τους πυροσβέστες, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη τους με έναν ιδιαίτερο και συμβολικό τρόπο.
Ενόψει των εορτών,οι μαθητές/τριες τραγούδησαν χριστουγεννιάτικα κάλαντα στους πυροσβέστες, συνοδευόμενοι από τον ήχο του ακορντεόν και τα παραδοσιακά τρίγωνα. Παράλληλα με τη γιορτινή διάθεση, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά το έργο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Παρουσιάστηκαν βίντεο προσομοίωσης έναρξης πυρκαγιάς στο σπίτι, εκπαιδευτικό υλικό για τις δασικές πυρκαγιές και δόθηκαν οδηγίες αντιμετώπισης κατάστασης φωτιάς στο σπίτι. Οι πυροσβέστες παρουσίασαν στα παιδιά τον εξοπλισμό τους, εξήγησαν τη λειτουργία των οχημάτων και έδειξαν πώς αντιμετωπίζονται πραγματικά περιστατικά. Τα παιδιά, έχοντας προετοιμαστεί μέσα από προηγούμενες δράσεις και ερωτήσεις, συμμετείχαν ενεργά, αποκομίζοντας πολύτιμες γνώσεις για την ασφάλεια και την πρόληψη φυσικών καταστροφών.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Στο πλαίσιο του μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος και της εκπαιδευτικής μας εργασίας με θέμα «Αναζήτηση των παραδοσιακών τοπικών προϊόντων», η Δ’ τάξη (σχ. έτος 2024-2025) είχε την ευκαιρία να εστιάσει στον πλούτο της Ηπείρου και να γνωρίσει καλύτερα τα προϊόντα που προκύπτουν από την αξιοποίηση των τοπικών πρώτων υλών. Έτσι, προτείναμε τη δράση αυτή, ώστε οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν τοπικά προϊόντα που μπορούν να αποτελέσουν μέρος ενός παραδοσιακού πρωινού φτιαγμένου αποκλειστικά από πρώτες ύλες του γεωγραφικού μας διαμερίσματος. Επιλέξαμε ως παράδειγμα ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδοσιακά εδέσματα της περιοχής μας: την παραδοσιακή σούπα τραχανά. Ο τραχανάς είναι ένα αυθεντικό τοπικό προϊόν που παράγεται από συνδυασμό σιταριού και γάλακτος ή γιαουρτιού, βασισμένος στις κτηνοτροφικές και γεωργικές παραδόσεις της Ηπείρου.
Η Δραστηριότητά μας
Μέσα από αυτή τη δράση κατανοήσαμε τη σημασία των τοπικών προϊόντων, όπως ο τραχανάς, για την ταυτότητα και τη διατροφή του τόπου μας, εξετάσαμε πώς οι πρώτες ύλες του γεωγραφικού μας διαμερίσματος, όπως το σιτάρι, το γάλα και η φέτα, μπορούν να συνδυαστούν για τη δημιουργία ενός παραδοσιακού και θρεπτικού πρωινού, συνδέσαμε τη γαστρονομία με το περιβάλλον και τις δραστηριότητες των ανθρώπων της περιοχής μας.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Την Πέμπτη 5-12-2024 οι μαθητές/τριες της Δ΄ τάξης είχαν την τιμή να υποδεχτούν εκπροσώπους της Πολιτικής Προστασίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στην τάξη τους, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού ομίλου που υλοποιείται φέτος με τίτλο "Μικροί Πολίτες έτοιμοι για όλα: Προετοιμάσου, Ενεργοποιήσου, Οραματίσου! Προστασία από τις Φυσικές Καταστροφές" και με θέμα την πρόληψης των φυσικών καταστροφών και την κατάλληλη κινητοποίηση σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι ειδικοί παρουσίασαν στους μαθητές τη σπουδαιότητα της πρόληψης και της προετοιμασίας, ενώ μοιράστηκαν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την καθημερινή ασφάλεια. Συζητήθηκαν θέματα όπως η διαχείριση κινδύνων από φωτιές, σεισμούς και πλημμύρες, καθώς και οι σωστές ενέργειες που πρέπει να ακολουθήσουμε σε περιπτώσεις κρίσης. Μάλιστα, η επίσκεψη περιλάμβανε και μια διαδραστική προσομοίωση συνθηκών σεισμού, μέσα από την οποία οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εξασκηθούν στις σωστές κινήσεις και αντιδράσεις, όπως η παραμονή κάτω από σταθερά έπιπλα και η ομαλή εκκένωση του χώρου. Επιπλέον, οι εκπρόσωποι έδωσαν σαφείς οδηγίες για τη συμπεριφορά σε περίπτωση σεισμού στο σχολείο, αναδεικνύοντας την αξία της ψυχραιμίας και της συνεργασίας.
Στο πλαίσιο της ενημέρωσης, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργία της γραμμής 112, του Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης. Οι μαθητές έμαθαν πώς και πότε πρέπει να καλέσουν τον αριθμό 112, καθώς και πώς αυτός μπορεί να σώσει ζωές σε κρίσιμες καταστάσεις. Η ενημέρωση αυτή αποτέλεσε συνέχεια του ομίλου της Παρασκευής 29/11/24, όπου η λειτουργία της γραμμής 112 είχε συζητηθεί εκτενώς, υποστηρίζοντας έτσι τη συνολική εκπαιδευτική προσπάθεια για την ευαισθητοποίηση των μαθητών.
Η επίσκεψη αποτέλεσε μια μοναδική εμπειρία για τους μαθητές, καθώς όχι μόνο απέκτησαν γνώσεις που θα τους είναι χρήσιμες για την ασφάλειά τους, αλλά ενίσχυσαν και την ευαισθητοποίησή τους ως ενεργοί πολίτες που μπορούν να συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και της κοινότητάς τους.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)