Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Δ' Δημοτικού

Η μέλισσα, ένα ασπόνδυλο ζώοΟι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο του προγράμματος «Οικολογικά σχολεία», με στόχο την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και την προώθηση της ενεργού πολιτειότητας. Μέσα από το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι μαθητές/τριες μελέτησαν τη ζωή των μελισσών και τον ρόλο τους στο οικοσύστημα, εστιάζοντας στη διαδικασία της επικονίασης και στην αξία των μελισσών για τη βιοποικιλότητα και την παραγωγή τροφίμων.

Οι δραστηριότητες είχαν ως στόχο οι μαθητές/τριες:

  • να αναγνωρίσουν τα μέρη του σώματος της μέλισσας και τη λειτουργία τους,
  • να κατανοήσουν την οργάνωση της κυψέλης και το ρόλο της κάθε μέλισσας,
  • να κατανοήσουν το ρόλο της προβοσκίδας, των ποδιών και του κεντριού της μέλισσας.

Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν αφίσες με τα μέρη του σώματος της μέλισσας, συμμετείχαν σε δραματοποίηση υποδυόμενοι τα λουλούδια, τις μέλισσες και τον άνθρωπο-απειλή για τη μελισσούλα και κατασκεύασαν κυψέλες με βάση πραγματική κηρήθρα. Χρησιμοποίησαν ψηφιακά εργαλεία όπως το Φωτόδεντρο και το Wordwall, καθώς και το Crosswordlabs, για να δημιουργήσουν οι ιδιοι μαθητές συνεργατικά σταυρόλεξο με τους βασικούς όρους τους μαθήματος, το οποίο μετέπειτα ανάρτησαν στο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος, για να λυθεί από τους υπόλοιπους μαθητές. Οι μαθητές/τριες ενθουσιάστηκαν με το μάθημα, καθώς η βιωματική και παιγνιώδης προσέγγιση, που συνδύασε τη μάθηση με διασκεδαστικές δραστηριότητες, δημιούργησε το κατάλληλο περιβάλλον για τα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Απορρίμματα: υπάρχουν λύσεις!Οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο του προγράμματος «Οικολογικά σχολεία», με σκοπό να ενισχύσουν την περιβαλλοντική τους συνείδηση και να προάγουν την ενεργό συμμετοχή τους στην προστασία του πλανήτη. Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι μαθητές/τριες επικεντρώθηκαν στην ανακύκλωση, με στόχο να κατανοήσουν τη διαδικασία της και την αξία της στην καθημερινότητά μας. Μέσα από δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες για την ανακύκλωση, κατασκεύασαν τσάντες από παλιά μπλουζάκια και συμμετείχαν σε δραματοποίηση ρόλων, αναλαμβάνοντας το ρόλο δημοσιογράφων και περιβαλλοντολόγων σε συνέντευξη για την ανακύκλωση, ανακαλύπτοντας έτσι τον σημαντικό ρόλο της ανακύκλωσης στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε και με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, ενισχύοντας την ενεργό συμμετοχή και τη συνεργασία. Οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες για να δημιουργήσουν σταυρόλεξο, τα οποία ανάρτησαν στο ψηφιακό μας τοίχο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος, εμβαθύνοντας έτσι τη γνώση τους στις βασικές έννοιες της ανακύκλωσης. Τέλος, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τον τρόπο που προσεγγίστηκε το μάθημα, καθώς η βιωματική και διαδραστική προσέγγιση του θέματος της ανακύκλωσης τους κίνησε το ενδιαφέρον και τους βοήθησε να κατανοήσουν τη σημασία της με έναν πιο διασκεδαστικό και ελκυστικό τρόπο.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Διασχίζουμε λογοτεχνικές γέφυρες ζωντανεύοντας ένα βιβλίο...Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη... Και έτσι άρχισε η ιστορία μας...

Η Δ' τάξη του Σχολείου μας, σε συνεργασία με τους μαθητές, τις μαθήτριες και την εκπαιδευτικό κ. Χαρούλα Παππά του 4ου τμήματος του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, συμμετέχει σε ένα ξεχωριστό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας, έχοντας ως βάση το βιβλίο «Η σπηλιά του δράκου. Περιπέτεια στην Καστοριά» του Κώστα Στοφόρου. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα ανάγνωσης, αλλά μια πολύπλευρη και διαθεματική προσέγγιση, που στοχεύει στη συμπερίληψη, την ενσυναίσθηση και την ανάπτυξη της σχέσης των παιδιών με τον κόσμο των βιβλίων.

Ακολουθώντας μια ολιστική προσέγγιση, οι μαθητές/τριες και των δύο σχολείων συμμετέχουν ενεργά στην παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου μέσα από θεατρικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Η ιστορία ζωντανεύει με τη χρήση αντικειμένων που συνδέονται με την αφήγηση: ο δράκος ξεπηδά από ένα κουτί, τα αντικείμενα ενός λιμναίου οικισμού εμφανίζονται μαγικά, προσδίδοντας μια πολυαισθητηριακή διάσταση στη μάθηση. Μέσα από τις μέχρι τώρα πραγματοποιημένες συναντήσεις, τα παιδιά των δύο τάξεων γνωρίστηκαν και αλληλεπίδρασαν μέσα από παιχνίδια γνωριμίας και θεατρικές δραστηριότητες. Η συνεργασία αυτή λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ παιδιών με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ. Η συμπερίληψη δεν είναι απλώς μια θεωρητική έννοια, αλλά μια ζωντανή εμπειρία, όπου τα παιδιά συνυπάρχουν, αλληλεπιδρούν και συνδημιουργούν. Μέσα από καλλιτεχνικές και θεατρικές δράσεις, ενισχύεται η ενσυναίσθηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ισότιμη συμμετοχή όλων.

Η ανάγνωση του βιλίου βασίζεται στην εμπλοκή όλων των αισθήσεων, δίνοντας έμφαση στη θεατρικότητα, τη δημιουργική αλληλεπίδραση και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών. Οι μαθητές/τριες εξερεύνησαν βασικές έννοιες του κόσμου των βιβλίων (συγγραφέας, πλοκή, εικονογράφηση), σύγκριναν παλιές και νέες εκδόσεις και άρχισαν να ανακαλύπτουν την Καστοριά ως τόπο της ιστορίας – από τη γεωγραφία και την ιστορία μέχρι τα προϊόντα και τις παραδόσεις της πόλης.

Σήμερα, οι μαθητές μας ανέλαβαν να διαβάσουν διαδοχικά κεφάλαια από το βιβλίο στην τάξη και στην επόμενη συνάντησή μας να τα παρουσιάσουν με τον δικό τους τρόπο. Αυτή η δράση ενθαρρύνει την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της αυτοέκφρασης, ενισχύοντας τον ουσιαστικό διάλογο με τη λογοτεχνία. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλά μια εκπαιδευτική δραστηριότητα, αλλά μια εμπειρία που γεφυρώνει τον κόσμο της γνώσης με τον κόσμο των συναισθημάτων. Και αυτή είναι η πραγματική δύναμη των βιβλίων!

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κων/να (ΠΕ 91.01), Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)

Ανεστραμμένη Τάξη: Ένα Μάθημα για τον Μύθο της ΑθήναςΣτην τάξη μας, δοκιμάσαμε την ανεστραμμένη τάξη για να προσεγγίσουμε τον μύθο της διαμάχης μεταξύ της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την ονομασία της πόλης. Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε βοήθησαν τα παιδιά να αφομοιώσουν καλύτερα το περιεχόμενο και να αναπτύξουν κριτική σκέψη και επιχειρηματολογία.

1ο Βήμα - Προετοιμασία στο Σπίτι: Για την αρχική επαφή με το θέμα, δημιούργησα ένα Padlet "Οι μύθοι και η ελιά" με επιλεγμένα βίντεο που παρουσίαζαν τον μύθο. Τα παιδιά παρακολούθησαν τα βίντεο στο σπίτι, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να γνωρίσουν την ιστορία πριν τη συζήτηση στην τάξη.

2ο Βήμα - Ανάκληση και Λέξεις-Κλειδιά: Μετά την παρακολούθηση των βίντεο, ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν στον τοίχο της e-me πέντε λέξεις που τους έκαναν εντύπωση. Οι λέξεις αυτές χρησιμοποιήθηκαν για να δημιουργήσουμε ένα εντυπωσιακό συννεφόλεξο, το οποίο βοήθησε στην οπτική οργάνωση των βασικών στοιχείων του μύθου.

3ο Βήμα - Ανάγνωση και Κατανόηση: Στην τάξη, διαβάσαμε το σχετικό κείμενο από το βιβλίο με τίτλο Οι μύθοι και η ελιά: Η ελιά δώρο της Αθηνάς. (ΒΜ Γλώσσα Δ΄τάξη, σ. 31) Η προετοιμασία των παιδιών από το σπίτι έκανε την ανάγνωση πιο εύκολη και κατανοητή, καθώς ήταν ήδη εξοικειωμένα με το θέμα.

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κωνσταντίνα (ΠΕ91.01)

Εξερεύνηση Δύο Κειμένων για τις Φυσικές Καταστροφές  με ήρωες παιδιάΗ καινοτόμος μέθοδος της ανεστραμμένης τάξης συνδυάζει τη μάθηση με τη βιωματική ενασχόληση, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές/τριες να εμπλακούν ενεργά στη διδακτική διαδικασία. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, η δραστηριότητα επικεντρώθηκε στη μελέτη δύο κειμένων με θέμα τη διαχείριση των συνθηκών ακραίων καιρικών φαινομένων από τα μικρά παιδιά

Οι μαθητές/τριες ανέλυσαν δύο κείμενα: α) Το κείμενο από το σχολικό βιβλίο "Ο εξάχρονος ήρωας της Ορλεάνης" (ενότητα 6 "Ιστορίες παιδιών"), το οποίο περιγράφει την ιστορία του Ντεαμόντε Λοβ, που έγινε ήρωας της Νέας Ορλεάνης σώζοντας παιδιά από τον τυφώνα Κατρίνα, β) Το κείμενο "Η εντεκάχρονη ηρωίδα του Δέλτα" της εκπαιδευτικού Μαρίας Λύτου, που παρουσιάζει τη γενναιότητα ενός παιδιού απέναντι σε μια φυσική καταστροφή. Οι μαθητές/τριες προσέγγισαν τα κείμενα σύγχρονα και ασύγχρονα μέσω της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας e-me. Στο υλικό της ασύγχρονης εκπαίδευσης, εκτός από τα κείμενα, δόθηκε στους μαθητές/τριες και η οπτικοποίηση του κειμένου "Η εντεκάχρονη ηρωίδα του Δέλτα" που έγινε στην πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης chalkie.ai

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή