Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Δ' Δημοτικού

Η τάξη μας έχει ΡΥΘΜΟ!

Ένα νέο σχολικό έτος μόλις ξεκίνησε και τα παιδιά επιστρέφουν στα θρανία, γεμάτα ενθουσιασμό και προσμονή για νέες εμπειρίες μάθησης. Αυτή την περίοδο, οι εκπαιδευτικοί δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη διαμόρφωση ενός οργανωμένου και υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος, μέσα από μεθόδους και στρατηγικές αποτελεσματικής διαχείρισης της τάξης, η οποία αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη μάθηση και την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Όταν τα παιδιά γνωρίζουν ξεκάθαρα πώς μπορούν να εργάζονται, να συνεργάζονται και να λειτουργούν μέσα στην τάξη, τότε δημιουργείται ένα κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης που ενισχύει τη συμμετοχή, την αυτοπεποίθηση και τη χαρά της μάθησης.

Στο σχολείο μας, αναζητούμε συνεχώς τρόπους να ενισχύουμε το θετικό και υποστηρικτικό κλίμα. Στο πλαίσιο αυτό, από φέτος στη Δ’ τάξη εφαρμόζεται το σύστημα «ΡΥΘΜΟΣ», μια προσαρμογή του προγράμματος CHAMPS, που χρησιμοποιείται ευρέως στις Ηνωμένες Πολιτείες για την ουσιαστική και αποτελεσματική διαχείριση της τάξης. Το πρόγραμμα CHAMPS βασίζεται σε επιστημονικές έρευνες γύρω από την αποτελεσματική οργάνωση της τάξης και τη διαχείριση της συμπεριφοράς. Στόχος του είναι η ανάπτυξη ενός πλαισίου καθοδήγησης που συνδυάζει πρακτικές στρατηγικές και εύκολα εφαρμόσιμα βήματα, προκειμένου να ενισχυθούν οι υπεύθυνες και θετικές συμπεριφορές των μαθητών. Η φιλοσοφία του CHAMPS δίνει έμφαση στην ξεκάθαρη επικοινωνία και στη θετική ενίσχυση, βοηθώντας τους μαθητές να γνωρίζουν ακριβώς τι αναμένεται από αυτούς σε κάθε δραστηριότητα. Το όνομα CHAMPS αποτελεί ακρωνύμιο, που περικλείει σημαντικές παραμέτρους της μαθησιακής διαδικασίας και των κανόνων συνεργασίας μέσα στην τάξη.

Προσαρμόζοντας το μοντέλο αυτό στα ελληνικά δεδομένα και στην καθημερινή πραγματικότητα της τάξης, δημιουργήθηκε το ακρωνύμιο ΡΥΘΜΟΣ, που είναι εύκολο να θυμούνται τα παιδιά και αποτυπώνει βασικές παραμέτρους που ρυθμίζουν τον τρόπο εργασίας μέσα στην τάξη: Ρόλος, Υποστήριξη, Θόρυβος, Μετακίνηση, Ομαδικότητα, Στόχος.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)


Σύστημα Διαχείρισης Τάξης CHAMPS 

  • Conversation (Συζήτηση): Μπορούν οι μαθητές να συνομιλούν μεταξύ τους; Πόσο δυνατα;
  • Help (Βοήθεια):Πώς ζητούν βοήθεια ή θέτουν απορίες οι μαθητές;
  • Activity (Δραστηριότητα):Τι πρέπει να κάνει ο μαθητής; Ποια είναι η δραστηριότητα;
  • Movement (Κίνηση):Πώς κινούνται/ μετακινούνται οι μαθητές;
  • Participation (Συμμετοχή):Πώς συμμετέχουν οι μαθητές στη δραστηριότητα; 
  • Success (Επιτυχία):Η επιτυχία έρχεται όταν εφαρμόζονται οι κανόνες του CHAMPS.

Σύστημα Διαχείρισης Τάξης «ΡΥΘΜΟΣ»

  • Ρόλος: Τι κάνω σε κάθε δραστηριότητα;
  • Υποστήριξη: Πώς ζητώ βοήθεια;
  • Θόρυβος: Ποιο είναι το κατάλληλο επίπεδο φωνής για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα;
  • Μετακίνηση: Πώς μπορώ να κινηθώ;
  • Ομαδικότητα: Πώς συνεργάζομαι με τους συμμαθητές μου; Πρόκειται για ατομική δραστηριότητα, εργαζόμαστε σε ζευγάρια, σε ομάδες ή στην ολομέλεια;
  • Στόχος: Πώς ξέρω ότι πέτυχα;

Με την εφαρμογή του συστήματος «ΡΥΘΜΟΣ», αναμένεται οι μαθητές/τριες:

  • Να οργανώνουν πιο αποτελεσματικά τον τρόπο που εργάζονται.
  • Να ρυθμίζουν τη συμπεριφορά τους, ανάλογα με την κάθε περίσταση.
  • Να αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, σταθερότητα και ασφάλεια.
  • Να εργάζονται και γενικότερα να δρουν με μεγαλύτερη υπευθυνότητα και ανεξαρτησία.
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες που προωθούν την επικοινωνία και τη συνεργασία με τους άλλους.
  • Να αποκτήσουν δεξιότητες που συμβάλλουν στην αυτορρύθμισή τους.

Το σύστημα CHAMPS/ΡΥΘΜΟΣ συμβάλλει στη δημιουργία ενός θετικού, οργανωμένου και υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου όλοι οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να επιτύχουν. Η τάξη μας έχει «ΡΥΘΜΟ», γι’ αυτό θα πετύχει! Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά σε όλους!

 

Κύλιση στην Αρχή